Art Hotel – fostul sediu al Băncii Naţionale
noiembrie 7, 2022Gara „Drăgaica” a Căilor Ferate Române
noiembrie 7, 2022Română
GARA BUZĂU A CĂILOR FERATE ROMÂNE
În data de 14 octombrie 1870, Domnitorul Carol I (din 1881 rege) şi suita sa au sosit cu trenul la Buzău, inaugurând linia C.F.R. Bucureşti – Buzău – Galaţi. În acelaşi an a fost înfiinţat Atelierul de reparaţii material rulant de la Buzău (din 1881, Depoul C.F.R.). A urmat construcţia căii ferate Buzău – Făurei – Mărășești, apoi a căii ferate Buzău – Nehoiaşu şi a mai multor segmente de cale ferată îngustă, în zona de munte a judeţului. Odată cu finalizarea, în anul 1873, a gării oraşului, Buzăul a devenit un important nod feroviar. În timp, acestor obiective feroviare li se adaugă la Buzău învăţământul, industria şi un spital pentru numerosul personal ceferist ce activa aici. Toate acestea au dus la o dezvoltare susţinută a oraşului şi judeţului Buzău, la finele secolului al XIX-lea. În gara Buzău, între 1894-1895, scriitorul Ion Luca Caragiale a deschis un restaurant, însă fără succes. În decembrie 1916, când familia regală, Guvernul României şi Marele Cartier General al Armatei Române au staţionat pentru câteva zile în oraşul Buzău, în drumul spre Moldova, în restaurantul Gării Buzău s-a organizat petrecerea prilejuită de avansarea principelui moştenitor Carol al II-lea la gradul de maior. Gara Buzău a fost renovată de mai multe ori, ultima dată între anii 2006-2010. O placă memorială inedită, (dezvelită în 2015) este cea amplasată deasupra intrării în Gara Buzău, în memoria celebrului Vultur Ilie, o specie rară de vultur care a trăit aproape 20 de ani, până în perioada celui de-Al Doilea Război Mondial, în zona Gării Buzăului, devenind o adevărată emblemă pentru oraş. În anul 2020, în fața gării Buzău a fost instalată, din inițiativa Primăriei, o locomotivă românească Malaxa, fabricată în 1936, pentru a marca împlinirea a 150 de ani de cale ferată la Buzău.
English
BUZĂU TRAIN STATION OF ROMANIAN RAILWAYS
On 14th October 1870, Prince Carol I (king since 1881) and his suite arrived by train in Buzău, inaugurating Bucharest – Buzău – Galați Romanian Railways line. In the same year, the Buzău Rolling Stock Repair Workshop was established (since 1881, the Romanian Railways Depot). This was followed by the construction of Buzău – Făurei – Mărășești railway, then Buzău – Nehoiașu railway and several segments of the narrow gage railway in the mountain area of the county. With the completion, in 1873, of the city’s train station, Buzău became an important railway junction. Over time, education, industry and a hospital for the many railway personnel who worked here were added to these railway objectives in Buzău. All this led to a sustained development of the city and county of Buzău, at the end of the 19th century. In Buzău train station, between 1894-1895, the writer Ion Luca Caragiale opened a restaurant, but without success. In December 1916, when the royal family, the Government of Romania and the Great Headquarters of the Romanian Army were stationed for a few days in the city of Buzău, on the way to Moldova, in the restaurant of Buzău Train Station, a party was organized to mark the promotion of Crown Prince Carol II to the rank of major. Buzău train station was renovated several times, the last time between 2006-2010. A unique memorial plaque (unveiled in 2015) is the one placed above the entrance to Buzău Train Station, in memory of the famous Eagle Ilie, a rare species of eagle that lived for almost 20 years, until the Second World War, in the area of Buzău Train Station, becoming a real symbol for the city. In 2020, a Romanian Malaxa locomotive, manufactured in 1936, was installed in front of Buzău train station, on the initiative of the City Hall, to mark the 150th anniversary of the railway in Buzău.
Français
GARE DE BUZAU FERROVIAIRE DES CHEMINS DE FER ROUMAINS
Le 14 octobre 1870, le Souverain Carol I (roi depuis 1881) et son entourage arrivent en train à Buzău, inaugurant la ligne C.F.R. Bucarest - Buzău – Galați. La même année, l'atelier de réparation du matériel roulant de Buzău a été créé (depuis 1881, le dépôt C.F.R.). Cela a été suivi par la construction du chemin de fer Buzău - Făurei - Mărășești, puis du chemin de fer Buzău - Nehoiașu et de plusieurs segments du chemin de fer à voie étroite dans la zone montagneuse du département. Avec l'achèvement, en 1873, de la gare ferroviaire de la ville, Buzău devint un nœud ferroviaire important. Au fil du temps, l'éducation, l'industrie et un hôpital pour les nombreux cheminots qui travaillaient ici se sont ajoutés à ces objectifs ferroviaires à Buzău. Tout cela a conduit à un développement soutenu de la ville et du département de Buzau, à la fin du XIXe siècle. Dans la gare de Buzău, entre 1894 et 1895, l'écrivain Ion Luca Caragiale ouvre un restaurant, mais sans succès. En décembre 1916, lorsque la famille royale, le gouvernement roumain et le grand quartier général de l'armée roumaine stationnèrent pendant quelques jours dans la ville de Buzău, sur le chemin de la Moldavie, dans le restaurant de la gare de Buzău, une fête fut organisée à l'occasion de la promotion du prince héritier Carol II au rang de major. La gare de Buzău a été rénovée plusieurs fois, la dernière fois entre 2006 et 2010. Une plaque commémorative unique (dévoilée en 2015) est celle placée au-dessus de l'entrée de la gare de Buzău, à la mémoire du célèbre Vultur Ilie, une espèce rare d'aigle qui a vécu pendant près de 20 ans, jusqu'à la Seconde Guerre mondiale, dans la région de la Gare de Buzău, devenant un véritable emblème pour la ville. En 2020, une locomotive roumaine Malaxa, fabriquée en 1936, a été installée devant la gare de Buzău, à l'initiative de la mairie, à l'occasion du 150e anniversaire du chemin de fer à Buzău.
1 Comment
Mă văd nevoit să încerc o corectare la o parte din greșelile grave din acest text:
1. „Atelierul de reparații material rulant de la Buzău „ nu există din punct de vedere documentar nici ca denumire și nici ca organizare. Depoul CFR Buzău a avut ca denumire doar următoarele categorii: „depou” , „depozit” sau „ dépôt ” (in franceza). În mai 1880 , planul Ed.Romano de modificare a liniilor gării Buzău în vederea construirii liniei Buzău – Mărășești, prevedea :„Bur: du Chef de dépôt ” (din franceza:- biroul șefului de depou/depozit). Deci depou (depozit) înainte de 1881. Documentul menționat se află în arhiva Muzeului de istorie Buzău. Atelierul de reparații material rulant Buzău e o alta unitate apărută la finele secolului XIX în oraș, dar asta e o altă poveste.
2. „A urmat construcția căii ferate Buzău – Făurei – Mărășești „ este greșit . În 1881 se deschide linia Buzău -Focșani- Mărășești. Nici în ziua de azi nu există linie directă Făurei – Mărășești. Prima cale ferată construită prin efort propriu de către România și cu ingineri români în 1881, se numește Buzău -Mărășești prin Rm. Sărat-Focșani.
3. „Odată cu finalizarea, în anul 1873, a gării orașului, Buzăul a devenit un important nod feroviar „ este total eronat. Buzăul (Gara Buzău /orașul Buzău) devine nod de cale ferata în 1881 odată cu deschiderea liniei Buzău -Mărășești. În 1873 (nu știu pe ce dovezi științifice stabiliți acest an) nu erau construite linii ce făceau din Buzău, nod de cale ferată. Linia privată Buzău – Nehoiașu a fost data în folosință în 1909.
4. 13 septembrie 1872 nu reprezintă nimic pentru dumneavoastră? În toate lucrările de istorie feroviară, în acestă dată este precizată următoarea exprimare: „Gara a fost inaugurată pe 13 septembrie 1872, în același timp cu darea în folosință a liniei de cale ferată București -Buzău-Făurei-Galați-Roman.”
Și mă opresc aici. Nu știu cum puteți corecta pe plăcile amplasate în gara Buzău. Eu consider necesare corecturile.