Monumentul funerar al lui Stan Săraru
noiembrie 7, 2022Bustul mareșalului Alexandru Averescu
noiembrie 7, 2022Română
BUSTUL CĂPITANULUI AVIATOR MIRCEA T. BĂDULESCU
Căpitanul aviator Mircea T. Bădulescu, erou al celui de-Al Doilea Răzoi Mondial, este considerat un as al aviaţiei române de bombardament în picaj. S-a născut la 1 noiembrie 1917, la Buzău, A urmat cursurile Şcolii Primare de băieţi nr. 2 din Buzău, azi Şcoala Gimnazială nr. 1. „Căpitan aviator Mircea T. Bădulescu” și ale Liceului „Bogdan Petriceicu Hasdeu”. În 1939 a fost admis în Şcoala de Ofiţeri de Aviaţie din Bucureşti. După intrarea României în cel de-Al Doilea Război Mondial, a executat mai multe misiuni de recunoaştere şi bombardament pe pe Frontul de Est. Brevetat în 1943 pe avionul german Junker 87 D-3 Stukas, a executat zeci de misiuni de luptă pe Frontul de Est, iar din septembrie 1944 pe cel de Vest. La 13 ianuarie 1945 a bombardat podurile principale de peste Dunăre de la Budapesta, Podul cu Lanţuri şi Podul Elisabeta, pe care până atunci aviaţiile aliate – americană, engleză şi sovietică – nu au reuşit să le scoată din funcţiune. A fost decorat cu Ordinul „Mihai Viteazul” pentru eroismul de care a dat dovadă pe câmpul de luptă în executarea celor 230 misiuni de bombardament în picaj, cu rezultate excepţionale. În 1951 a fost trecut în rezervă cu gradul de căpitan. A lucrat o perioadă ca director economic la Direcţia Agricolă a judeţului Prahova. A murit în 1967, în urma unui accident de automobil la trecerea peste un pasaj de cale ferată. Bustul său, operă a artistului plastic Valentin Tănase, directorul Studioului de Arte Plastice al Armatei, a fost dezvelit în faţa şcolii gimnaziale care, începând cu anul 2002, îi poartă numele.
English
THE BUST OF AIRMAN CAPTAIN MIRCEA T. BĂDULESCU
Airman Captain Mircea T. Bădulescu, hero of the Second World War, is considered an ace of the Romanian dive bombers. He was born on 1st November 1917, in Buzău. He attended the Primary School for Boys No. 2 of Buzău, today „Airman Captain Mircea T. Bădulescu” Secondary School No. 1. and „Bogdan Petriceicu Hasdeu” High School. In 1939 he was admitted to the School of Aviation Officers of Bucharest. After Romania’s entry into the Second World War, he carried out several reconnaissance and bombing missions on the Eastern Front. Patented in 1943 on the German Junker 87 D-3 Stukas he carried out dozens of combat missions on the Eastern Front, and from September 1944 on the Western Front. On 13th January 1945 he bombed the main bridges over the Danube in Budapest, Chain Bridge and Elizabeth Bridge, which until then the Allied air forces – American, British and Soviet – had failed to disable. He was awarded the Order of Michael the Brave for his heroism on the battlefield in the execution of 230 dive-bombing missions with exceptional results. In 1951 he was transferred to the reserve with the rank of captain. He worked for a period as economic director at Prahova County Agricultural Directorate. He died in 1967 following a car accident when crossing a railway passage. His bust, the work of the artist Valentin Tănase, director of the Army’s Fine Arts Studio, was unveiled in front of the secondary school that has borne his name since 2002.
Francais
BUSTE DU CAPITAINE D’AVIATION MIRCEA T. BĂDULESCU
Le capitaine d’aviation Mircea T. Bădulescu, héros de la Seconde Guerre mondiale, est considéré comme un as de l’aviation roumaine de bombardement en piqué. Il est né le 1er novembre 1917 à Buzău. Il a fréquenté les courses de l’Ecole Primaire pour garçons n° 2 de Buzău, aujourd’hui l’école secondaire n° 1. „Capitaine d’aviation Mircea T. Bădulescu” et le lycée „Bogdan Petriceicu Hasdeu”. En 1939, il est admis à l’Ecole des Officiers d’Aviation de Bucarest. Après l’entrée de la Roumanie dans la Seconde Guerre Mondiale, il a effectué plusieurs missions de reconnaissance et de bombardement sur le Front de l’Est. Breveté en 1943 sur l’avion allemand Junker 87 D-3 Stukas, il a effectué des dizaines de missions de combat sur le Front de l’Est, et à partir de septembre 1944 sur le Front de l’Ouest. Le 13 janvier 1945, il a bombardé les principaux ponts sur le Danube à Budapest, le Pont des Chaînes et le Pont Elizabeth, que les forces aériennes alliées – américaines, britanniques et soviétiques – n’avaient jusqu’alors pas réussi à neutraliser. Il a été décoré de l’Ordre “Mihai Viteazul” pour son héroïsme sur le champ de bataille dans l’exécution de 230 missions de bombardement en piqué, avec des résultats exceptionnels. En 1951, il a été transféré dans la réserve avec le grade de capitaine. Il a travaillé pendant un certain temps comme directeur économique à la Direction Agricole du département de Prahova. Il est mort en 1967 à la suite d’un accident de voiture en traversant un passage ferroviaire. Son buste, œuvre de l’artiste Valentin Tănase, directeur du Studio des Beaux-Arts de l’Armée, a été dévoilé devant l’école secondaire qui porte son nom depuis 2002.