Monumentul „Buzău oraș al aviației și parașutismului militar românesc”
noiembrie 7, 2022Scufundare în memorie
noiembrie 7, 2022Română
LOCOMOTIVA CU ABURI MALAXA, FABRICATĂ ÎN ANUL 1936, MONUMENTUL DEDICAT CEFERIŞTILOR ŞI INGINERILOR BUZOIENI
Ca urmare a participării la Consiliului de Dezvoltare al Municipiului Buzău (în care 40 de cetăţeni ai oraşului au fost invitaţi să participe la elaborarea unei strategii de dezvoltare a urbei pentru viitorii 12 ani), inginerul Ştefan Mihai (1955 – 2019), a propus marcarea în anul 2020, a 150 de ani de activitate a Căilor Ferate Române la Buzău, deoarece pe data de 14 octombrie 1870, Domnitorul Carol I (din 1881, rege) sosea cu prima garnitură de tren la Buzău, deschizând cea dintâi linie de cale ferată Bucureşti – Buzău, proiectată până la Galaţi (concesiunea Strousberg – Germania), prin aşezarea în faţa gării Buzău a unei locomotive aparţinând patrimoniului cultural naţional. În acelaşi a 1870 se înfiinţa Atelierul de reparaţii material rulant de la Buzău (din 1881, Depoul C.F.R.) care a devenit astfel prima uzină din oraş. Acestui demers i s-au adăugat şi alţi pasionaţi ai fenomenului, inginerii Radu Bellu, Marius Rusu şi domnii Marius-Adrian Nicoară sau Alfred Vasilescu. Locomotiva cu aburi Malaxa seria 50.659, cu tenderul 50.805, fabricată în anul 1936 la Uzinele Malaxa, cu numărul 201/1936, amplasată în faţa Gării Buzău, face parte din patrimoniul cultural naţional fiind una dintre realizările tehnice ale momentului punerii ei în funcţiune. Primăria Buzău aduce prin ridicarea acestui monument, un prinos de recunoştinţă ceferiştilor buzoieni de ieri şi de astăzi, care au contribuit şi contribuie la dezvoltarea oraşului nostru şi inginerilor buzoieni, care sărbătoresc anual pe 14 septembrie, Ziua inginerilor români. Monumentul a fost inaugurat la 11 septembrie 2020.
English
MALAXA STEAM LOCOMOTIVE, BUILT IN 1936, MONUMENT DEDICATED TO RAILWAYMEN AND ENGINEERS OF BUZĂU
Following his participation in the Development Council of Buzău (where 40 citizens of the city were invited to participate in the elaboration of a development strategy for the city for the next 12 years), the engineer Ștefan Mihai (1955 – 2019), proposed to mark in 2020, the 150th anniversary of the activity of the Romanian Railways in Buzău, as on 14th October 1870, the ruler Carol I (king since 1881) arrived with the first train set to Buzău, opening the first railway line Bucharest – Buzău, designed up to Galați (Strousberg concession – Germany), by placing in front of Buzău station a locomotive belonging to the national cultural heritage. In the same year, the Rolling stock repair workshop in Buzău (since 1881, the C.F.R. depot) was established, thus becoming the first factory in the city. Other enthusiasts of the phenomenon, engineers Radu Bellu, Marius Rusu and Mr Marius-Adrian Nicoară or Alfred Vasilescu, also joined the project. The Malaxa steam locomotive with series 50.659, tender 50.805, manufactured in 1936 at the Malaxa Factories, with number 201/1936, located in front of Buzău Railway Station, is part of the national cultural heritage, being one of the technical achievements of the time of its commissioning. Buzău Town Hall, through the construction of this monument, pays tribute to the railwaymen of past and present of Buzău, who have contributed and continue to contribute to the development of our city and to the engineers of Buzău, who celebrate the Romanian Engineers’ Day on 14th September every year. The monument was inaugurated on 11th September 2020.
Francais
LOCOMOTIVE À VAPEUR MALAXA, CONSTRUITE EN 1936, MONUMENT DÉDIÉ AUX CHEMINOTS ET INGÉNIEURS DE BUZAU
Suite à sa participation au Conseil de Développement de Buzău (où 40 citoyens de la ville ont été invités à participer à l’élaboration d’une stratégie de développement de la ville pour les 12 prochaines années), l’ingénieur Ștefan Mihai (1955 – 2019), a proposé de marquer en 2020, le 150e anniversaire de l’activité des Chemins de Fer Roumains à Buzău, car le 14 octobre 1870, le souverain Carol Ier (depuis 1881, roi) est arrivé avec la première rame à Buzău, ouvrant la première ligne ferroviaire Bucarest – Buzău, conçue jusqu’à Galați (concession Strousberg – Allemagne), en plaçant devant la gare de Buzău une locomotive appartenant au patrimoine culturel national. La même année, l’atelier de réparation du matériel roulant de Buzău (depuis 1881, le dépôt du C.F.R.) est créé, devenant ainsi la première usine de la ville. D’autres passionnés du phénomène, les ingénieurs Radu Bellu, Marius Rusu et M. Marius-Adrian Nicoară ou Alfred Vasilescu, ont également rejoint le projet. La locomotive à vapeur Malaxa série 50.659, avec tender 50.805, fabriquée en 1936 à l’usine Malaxa, avec le numéro 201/1936, située devant la Gare de Buzău, fait partie du patrimoine culturel national, étant l’une des réalisations techniques de l’époque de sa mise en service. La Mairie de Buzău, par l’érection de ce monument, rend hommage aux cheminots de Buzău d’hier et d’aujourd’hui, qui ont contribué et contribuent encore au développement de notre ville, ainsi qu’aux ingénieurs de Buzău, qui célèbrent le 14 septembre de chaque année la Journée des ingénieurs roumains. Le monument a été inauguré le 11 septembre 2020.